VIKTIGT ATT VETA OM ÅNGESTATTACKER

2015-10-12 » 17:24:00
Det är normalt att känna sig orolig inför en utmanande situation, till exempel som en anställningsintervju, en presentation eller kanske en blind-date. Men om oron och rädslan är överväldigande och stör dig i din vardag, så kan du lida av något som kallas ångestsyndrom. Det finns olika sorters ångestsyndrom och många effektiva behandlingar och självhjälpmedel. Det är viktigt att veta att ångest är olika från person till person. Det är bra att förstå sin ångest, och när du gör det, ska du få rätt behandlingar så symptomen kan minska och du kan återta kontrollen över ditt liv. Det är du som ska kontrollera ditt liv, och inte ångesten. 
 
Ångest är kroppens naturliga reaktion för fara, ett automatiskt larm som utlöses när du känner dig hotad, under press, eller står inför en stressande situation. Dock behöver inte ångest vara en dålig
sak, i själva verket kan det hjälpa dig att vara alert och fokuserad, att motivera dig att lösa problem. Men när ångesten är konstant och överväldigande, när det stör dina relationer och aktiviteter, då slutar den vara funtionell och går över till ett ångestsyndrom.
 
Ångestattacker handlar inte alltid om hyperventilation och att gunga fram och tillbaka. Det finns i olika former av ångestattacker och det gäller att veta hur olika personer kan reagera, några exempel är:
  • Oförutsägbara anfall av raseri eller irritation.
  • Pedantiskt beteende (tvångsmässigt beteende, som kan vara en del av OCD), även en överkänslighet mot oordning, kaos, eller någon form av förändring.
  • Pratar fort, stamning, och/eller snubblande över ord.
  • Hel tystnad. Pratar inte alls.
  • Sitter stelt, stirrar ut i tomma intet, förlorar medvetandet om ens omgiving (även kallat "zoned out")
Att förstå hur din eller andras ångest fungerar kan göra att stigmat minskar och det bidrar med att veta hur man kan lugna en person snabbare och få dem ur det tillståndet. Dessa är bara n
ågra exempel, men det ger er en bild av hurdan räckvid attackerna kan se ut.
 
Anledningen till att jag skriver detta är för att de flesta (inte alla) tror att ångestattacker bara är hyperventilerande och att man "tappar kontrollen". Vilket inte är sant. För att alla ska få hjälp mot sin ångest måste man veta att alla reagerar olika och har olika sympton. På så sätt kommer det bli enklare att förstå ångesten och få rätt hjälp. Det är inte kul att leva med ångestsyndrom. Det är inte heller kul när människor inte tror att man lider för att man inte visar just de exakta symptomen de vet något om. Alla är olika.
 

Responses:
Cornelia
on

Intressant läsning! Desto mer jag läser om ämnet, ju mer börjar jag tro att det är något jag är drabbad av. Men jag vet inte, jag har alltid bara tänkt att jag är en orolig person, och så är det med det. Men kanske att det faktiskt är riktig (kan man kalla det så?) ångest jag har, i alla fall i perioder.

Svar: Jag vet vad du menar! Är i ungefär samma sits som dig faktiskt, och eftersom jag inte får den där hyperventilationen så tror de inte att jag har ångest. Men det kan ju faktiskt synas olika! Men det man måste tänka mest på om man funderar på ifall man lider av ångest är om det stör en i ens vardagliga sysslor. Som för mig till exempel kan jag inte köra bil då jag får riktig panikångest och kan även inte ringa någon på telefon av samma anledning... Det bästa man kan göra är ju att gå till en kurator eller liknande och prata om det, ifall man är osäker!
lisa kinn

Amanda
on

Verkligen så bra skrivet, ångest är verkligen inte alls bara att sitta och hyperventilera! Men det är endå viktigt att folk får upp ögonen att ångest finns faktiskt i olika former.

Svar: Ja precis! Det är så med nästan allt faktiskt, alla är ju olika.
lisa kinn


Leave a reply: